Nike en Adidas zijn de twee grootste sportkleding bedrijven ter wereld. De waarde van de Amerikaanse firma Nike is met 182 miljard dollar gigantisch te noemen. De Duitse Adidas komt daar met een waarde van 36 miljard dollar niet eens in de buurt! Nike en Adidas hebben in de afgelopen 10 jaar niet alleen hun marktpositie behouden, maar zijn ook meerdere keren gegroeid. De concurrentie tussen de beide merken is een drijvende kracht voor beide bedrijven. Adidas versus Nike ofwel David versus GoliathDe wereldwijde jaaromzet van Nike bedroeg in 2021 44,53 miljard dollar. Maar het veel kleinere Adidas verdiende in hetzelfde jaar maar liefst 25 miljard dollar. Nike heeft daarmee meer dan 25% van de wereldwijde markt voor sportschoenen in handen. Terwijl Adidas ongeveer 15% van deze markt bezit. Adidas is door de jaren heen echter sneller dan Nike gegroeid. Adidas maakte dat vooral mogelijk door tal van beroemdheden buiten de sport om het merk onder de jonge consumenten te laten promoten. Denk hierbij onder meer aan Beyoncé, de gamer ‘Ninja’, Kanye West en Pharrell Williams. Maar ondanks al deze marketing inspanningen komt Adidas toch niet echt in de buurt van Nike als het om branding, innovatie en een unieke klantervaring gaat! Dat is ook iets wat je zeker in de populariteit van de online Nike black Friday sales stunts merkt. Maar wie is nu beter?De strijd tussen Nike en Adidas is al een tijdje gaande. Beiden zijn gerenommeerde sportmerken en zijn de beste in wat ze doen. Nike is daarbij altijd al de koning van sportkleding en sneakers geweest. Maar er is onlangs een verandering in dit scenario opgetreden. De cool factor van AdidasOndanks dat Adidas veel kleiner is dan Nike, onderscheidt ze zich door het feit dat het een goed idee heeft van wat hun klanten zoeken. Ze werken daar ook optimaal aan. Adidas stelt daarbij de kwaliteit boven de kwantiteit. Vooral de klanttevredenheid is belangrijk voor hen. Dit is waarschijnlijk ook de hoofdfactor die ervoor heeft gezorgd dat Adidas schoeisel fijner dan die van Nike aanvoelt. De ontwerpen en materialen van Adidas zijn dan ook geweldig. Hun kleding is met name voor de sport gemaakt, maar heeft toch nog steeds een geweldige stijl. Deze kleding biedt veel karakter en hun samenwerking met beroemdheden is super. De held factor van NikeNike werkt met geheel andere beroemdheden samen. De samenwerking met Michael Jordan was in het verleden één van de top partnerschappen van het merk. De Air Jordan sneakers staan op de eerste plaats van door beroemdheden gepromote sneakers. Deze sneakers werden al in 1985 gelanceerd en zijn ook nu nog steeds populair. Nike richt zich bij de verkoop vooral op de ‘emotionele voordelen’ van hun producten. Het creëert in haar marketing een emotionele aantrekkingskracht die op de ‘innerlijke held’ van hun klanten gericht is. Nike gebruikt daarbij verhalen om dit verband te leggen. Wat op zich slim is, want elk verhaal heeft een eigen held die obstakels moet overwinnen om zijn of haar doelen te bereiken! Dus wanneer jij en de wereld zeggen: ‘Ik kan het niet’, zegt Nike gewoon ‘Just do it!’ Hun campagnes maken daarbij gebruik van spraakmakende beroemdheden en professionele atleten. Zoals in het verleden onder andere Cristiano Ronaldo en Serena Williams. En nu onder meer Kylian Mbappe en Naomi Osaka. De strijd tussen Adidas vs Nike in de toekomstAl met al heeft Nike zeker nog een flinke voorsprong op de aartsrivaal Adidas. Maar Adidas maakt al haar producten op basis van de behoefte van hun klanten. En doet daarmee een sprint om steeds meer marktaandeel en klanten van Nike af te snoepen! De toekomst zal leren of de ongelijke strijd van Adidas versus Nike gelijk getrokken wordt.
|